Trend

Google-változások: a webáruházaknak is készülniük kell

Több alkalmazásában is komoly változtatásokat fog végrehajtani a Google. A cég piaci ereje miatt a módosítások hatását mindenki megérzi; egy kutatás szerint viszont a magyar webáruházak nagy része még nem készült fel.

Jó néhány változást vezet be a Google a nyáron különféle termékeiben. Ezek jelentős hatással lesznek a keresési algoritmusokra, azon keresztül pedig a webáruházak forgalmára is.

Az egyik legfontosabb újítás, hogy a 68-as verziószámú Chrome júliusi megjelenése után minden olyan weboldalt „nem biztonságos” figyelmeztetéssel lát el (és adott esetben blokkol) a böngésző, amely nem titkosított kapcsolatokon keresztül kommunikál. Ez azt jelenti, hogy a normál http protokoll helyett gyakorlatilag kötelező lesz használni annak biztonságos változatást, a https-t. A Chrome-ban végrehajtott változásokat már csak azért sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert mind a számítógépeken, mind a mobil eszközökön a messze legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező böngészőről van szó: mindkét területen nagyjából 60 százalékos szeletet hasított ki a tortából a netmarketshare.com adatai alapján.

 A korábbiaknál sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak a mobil találatok is. Mivel a keresések nagy részét már mobilról indítják a felhasználók, a Google értékelési és rangsorolási indexe az asztali és mobil oldalak értékét is a mobil eszközökön mérhető eredmények alapján fogja meghatározni. A nyártól váratóan a mobilos böngészés során is rangsorolási szempont lesz, hogy az oldal mennyire mobilbarát, mennyire gyorsan töltődik be.

A Kosárérték e-kereskedelmi magazin közel 3000 hazai webáruház elemzésével vizsgálta meg, hogy a hazai piac mennyire felkészült ezekre a változásokra. A jelek szerint a legkevesebb problémát a mobileszközökre optimalizált oldalak jelentik: a Google Mobilbarát teszteszközzel végzett vizsgálat eredménye szerint a hazai webáruházak túlnyomó többsége (84 százaléka) mobilbarát weboldallal rendelkezik.

Ugyanakkor a sebességgel már vannak gondok. A PageSpeed Insights vizsgálat során a webáruházak mindössze 20 százaléka ért el jónak mondható, legalább 80 pontos eredményt (asztali és mobil kategóriában egyaránt). A közepes tartományba, azaz 60 és 80 pont közé asztali böngészőkben az oldalak 43 százaléka, mobil böngészőkben pedig 56 százaléka került. A webshopok felének tehát még van teendője ezen a területen – állapította meg az e-kereskedelmi magazin.

Még nagyobb gond lehet, hogy a vizsgált webáruházaknak alig több mint fele (52 százalék) felel meg az SSL titkosítással ellátott kommunikáció következményeinek. A többiek a Chrome böngészőkétől megkapják a „nem biztonságos” figyelmeztetést, ami a vásárlói bizalom megrendüléséhez vezethet.